LeveransbesiktningDå anläggningen är ny
Då en ny brandlarmanläggning har installerats, är det vanligt att man låter en oberoende besiktningsman kontrollera att det man beställt verkligen har levererats. Den besiktningen kallas ofta för entreprenadbesiktning. Det är tyvärr vanligt att man i detta skede glömmer bort att anläggningen också skall leveransbesiktigas (även kallad myndighetsbesiktning). Praktiskt är förstås att den som utför entreprenadbesiktningen även utför leveransbesiktningen. Brandsektionen utför bägge besiktningarna utifrån dina förutsättningar. Brandsektionen föreslår att man som beställare i ett tidigt skede, helst innan installationen påbörjats, tar en kontakt med tilltänkt besiktningsman. Besiktningsmannen kan då stämma av förutsättningarna för installationen. Erfarenheten visar att det finns en hel del tid och pengar att spara på att låta den som skall leveransbesiktiga anläggningen, granska bygghandlingarna innan installationsarbetet påbörjas. På så sätt kan man undvika en del misstag och räta ut en del av de frågetecken som man annars upptäcker först i samband med besiktningen. |
RevisionsbesiktningÅterkommande besiktning
Enligt SBF 110 ska en brandlarmanläggning leveransbesiktigas i samband med nyinstallation. Därefter ska den revisionsbesiktigas en gång per år. Leverans och revisonsbesiktningarna har som syfte att kontrollera att anläggningen är utförd så att den uppfyller de krav och regler som gäller på objektet. Leverans- och revisionsbesiktningar får endast utföras av certifierad besiktningsfirma. Kontakta Brandsektionen och boka en tid för besiktning. |